assalamualaikum w.b.t

"tuntutlah ilmu itu hingga ke liang lahad "

That phrase is very meaningful in my life. walau kita sudah berumur 80 tahun sekali pun, tuntutlah ilmu kerana dengan ilmulah dapat membezakan kita dengan orang lain. bagi seorang Islam, ilmu dan iman seiring dan sejalan yang dapat membezakan kita dengan orang lain dan bukanlah taraf 'kekayaan' itu yang membezakan sesama kita. I believe with this phrase " nothing is impossible to a willing heart". selagi apa yang kita mahu and we make an effort towards it including doa, insyaAllah apa yang kita mahu akan tercapai ^_^

Thursday 24 May 2012

kasih seorang abah



Assalamualaikum w.b.t

Sometimes kita terlupa akan kewujudan abah. Mostly children more prefer to talk or do anything with their mother. Mereka rasakan mak lebih sensitif terhadap anak-anak compared to abah. The fact is true. Perasaan mak lebih cenderung kepada perkataan seperti nasihat. Tetapi pernahkah kita tahu bahawa kasih seorang abah boleh kita lihat dengan perlakuannya?

Memang betul bila kita balik sekolah, mak yang masakkan masakan favourite kita. Tetapi adakah kita tahu bahawa abah yang mengingatkan mak untuk masak masakan yang kita suka?

Pada musim perayaan, golongan ibu paling semangat untuk menyediakan semua kelengkapan raya untuk anak-anak mereka seperti baju raya, kasut raya dan macam-macam lagi. Tetapi pernahkah kita tahu daripada mana mak dapat duit untuk membelanjakan semua itu? The answer is from ‘abah’.

Apabila anak-anak telah meninggalkan kampung halaman untuk menimba ilmu, setiap minggu mak akan call dan bertanya khabar. Bagaimana belajar? Bagaimana kehidupan disana? Dan sebenarnya si ‘abah’ yang mengingatkan mak untuk bertanya khabar tentang kita.

Marah seorang abah kepada anaknya tak kan bertahan lama. Sebesar mana pun salah seseorang anak itu, tidak mungkin abah akan membenci anaknya. Mungkin perilakunya membuat kita rasa abah membenci kita, tetapi sebenarnya kasih seorang abah tiada penghujungnya. This is what we call the sacrifies of a father.

p/s : hargailah kasih sayang ibu bapa sebelum mereka meninggalkan untuk selama-lamanya …

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~F.R.H~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment