assalamualaikum w.b.t

"tuntutlah ilmu itu hingga ke liang lahad "

That phrase is very meaningful in my life. walau kita sudah berumur 80 tahun sekali pun, tuntutlah ilmu kerana dengan ilmulah dapat membezakan kita dengan orang lain. bagi seorang Islam, ilmu dan iman seiring dan sejalan yang dapat membezakan kita dengan orang lain dan bukanlah taraf 'kekayaan' itu yang membezakan sesama kita. I believe with this phrase " nothing is impossible to a willing heart". selagi apa yang kita mahu and we make an effort towards it including doa, insyaAllah apa yang kita mahu akan tercapai ^_^

Friday 24 August 2012

puasa ganti boleh disamakan dengan puasa sunat syawal ke?


Assalamualaikum wbt..

Setelah lama persoalan ini bermain di fikiran, akhirnya terjawab juga. Alhamdulillah. Satu lagi ilmu dapat dipelajari dan harap terkesan dalam hati sehingga akhir hayat.

Dulu tertanya-tanya jugak, bila seorang perempuan mula puasa sunat Syawal, adakah ia di kira sama dengan puasa ganti? So jawapannya ialah TIDAK.

Menurut apa yang ditulis daripada blog Ustaz Zaharuddin :

Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut:
 Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sedut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang specific membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada sahabat untuk menggabungkannya.”

Wallahua’lam..

No comments:

Post a Comment